Snabbstarta det nya verksamhetsåret

Vi översvämmas av tips från alla möjliga håll som ska hjälpa oss bli framgångsrika. Löftet brukar vara mer eller mindre uttalat men kan ofta sammanfattas med ”Om du genomför de här punkterna så lyckas du”.

Min erfarenhet är att det aldrig är några punkter på en checklista som gör att man lyckas. Det går ofta inte ens att i efterhand svara på frågan ”Vilka var de tre viktigaste sakerna ni gjorde för att lyckas?” Det är ungefär som att fråga vilka tre bitar som var viktigast i stora julklappspusslet. I stället handlar det om hur väl man lyckas få ihop det man har till en fungerande helhet. Det löser man tyvärr inte med en quick-fix.

Trots detta skulle jag vilja skicka med en tanke inför det nya året som våra erfarenheter säger oss är en bra startpunkt för att skapa goda resultat.

Prata igenom uppgiften ordentligt. Vad ska vi göra? Varför är det viktigt? Hur ska det gå till? är några bra frågor att ställa.

Det kan låta som en platt och meningslös aktivitet men faktum är att just den frågan i stort sett alltid – förr eller senare – kommer högst upp i de uppdrag vi har. Teamet/organisationen tror att de är överens men när de sätter igång att göra saker så spretar de lite åt olika håll på ett sätt som gör att de inte får ut mesta möjliga effekt av det arbete vi lägger ner. Det är naturligtvis en möjlighet att någon ”uppifrån” ser till att medarbetarnas aktiviteter hänger ihop. Det var lättare förr men i dagens platta organisationer är det en stor utmaning eftersom chefer ofta har så många medarbetare att hantera så det finns inte utrymme för kontroll på det sätt som krävs för att hålla ihop det.

Då är det mycket mer effektivt att medarbetarna själva får chansen att prata ihop sig på ett sätt som gör att de själva kan se till att deras aktiviteter hänger ihop till en fungerande helhet.

Den största utmaningen för att göra detta på ett bra sätt är känslan av att frågan är för trivial och därför pinsam att ta upp på ett strukturerat sätt. ”Affärsidén är ju tydlig och alla har sagt ja till den så då är det väl bara att köra”.

Dilemmat är att det ofta är olika personer som sätter riktningen och definierar uppgiften (Vad & Varför) och som sedan ska genomföra arbetet. De som tänker ut hur arbetet ska fungera och vad det ska åstadkomma gör förmodligen ett gediget arbete för att förstå uppgiften baserat på ägarens uppdrag (privat företag), regleringsbrev (offentlig verksamhet) eller lagstiftning (skolan). De som sedan ska genomföra arbetet får en summarisk bild som i värsta fall inte förklaras utan bara förmedlas. Ju längre det är mellan den som definierar uppgiften och den som ska utföra den desto mer summarisk blir bilden.

Så det är en stor pedagogisk ledarskapsuppgift att förmedla uppgiftens innehåll till medarbetarna. Detta arbete behöver göras med jämna mellanrum eftersom det händer så mycket hela tiden som riskerar att dra medarbetarna i olika riktning.

Så det är ingen dum idé att starta varje verksamhetsår mer en ordentlig diskussion om uppgiften. Det gör att verksamheten får en stadig plattform för arbetsåret. Det gör det också enklare att arbeta systematiskt med feedback och utveckling.

Hoppas 2014 blir ett bra år för er verksamhet och att ni skapar meningsfulla resultat.