En stjärna i teamet, eller ett stjärnteam?

”Om du tar två säljare och ger dem samma produkter, liknande distrikt och i övrigt gör förutsättningarna så lika det går - kommer de då att sälja lika mycket?” Det var inledningen till en av de bästa föreläsningar om försäljning jag varit på. Svaret var att de båda säljarna kommer att få helt olika resultat, beroende på att de är olika personer, med olika driv med mera.  Resten av föreläsningen handlade om vad jag som individ kunde göra för att höja mina egna resultat. Det kändes både sant och logiskt, då. Nu kan jag inte längre hålla med, och det känns som om hela frågeställningen är tokig.

Sälj!Alla försäljningschefer kan tycka att det är bra att ha en del riktigas stjärnor bland säljarna, och så accepterar man att det finns de som inte når alls lika långt. Det skapar ett beroende till ett fåtal individer, och en onödig sårbarhet om någon av stjärnorna skulle få för sig att sluta. Så hur kan man lyfta ett helt säljteam till ett bättre och mera förutsägbart säljresultat?

Svaret är teamwork, att använda varandras styrkor och arbeta tillsammans med en gemensam uppgift för ögonen. Så hur går det till? Det finns säkert många sätt. Ett sätt är att ge alla en möjlighet att vara delaktiga i att bygga upp säljprocessen mot de mål vi har. Vad vi ska åstadkomma, d.v.s. hur mycket vi ska sälja, är inte fritt valt arbete – det är oftast givet. Hur det ska gå till, hur ska vi jobba ihop för att nå det resultatet – det är en fråga där alla kan, och måste vara med för att det ska bli ett så bra resultat som möjligt.